ІІ. Об’явлення сили Ісуса в Галилеї (1:16-3:6)


УВАГА! Відповіді досилайте на адрес biblikurs@gmail.com


1. Покликання перших учнів (1:16-20)


Питання 8


Уривку стосується (вибирай більше, ніж одну відповідь):


а. Розповідь про покликання Ісусом перших чотирьох учнів дає модель, як відповідати Ісусові. Відсутність у них підготовки служить, щоби підкреслити суть історії: таким непереборним був Ісус і його поклик, що ніяка підготовка або звикання до ідеї не були необхідними. Перші учні потребували мало обдумування або взагалі його не потребували, щоби зробити сповнений ентузіазму вибір. Для юдейських студентів було звичним наближатися до визначного вчителя і приєднуватись до нього (пор. Ів. 1:35-42). Тут Ісус збирає студентів.

б. Перші учні займалися рибною ловлею – основною індустрією в Галилеї. В них були сіті і наймані працівники. Отож, вони залишили успішний і безпечний бізнес, щоби піти за Ісусом. Є всі причини думати, що вони вміли читати і писати і, можливо, були добре обізнані з Біблією. Ідея, що вони були неосвічені, виникає із занадто дослівного читання Ді. 4:13. Наш уривок наголошує на цінності учнівства з його вимогами залишити сім’ю і фінансову надійність.

в. «Пішли слідом за ним» (1:18). Відповідь братів описується технічним терміном для учнівства в Новому Завіті (akoloutheo, іти за). Метафора «рибалки людей» краще пояснюється через призму професії учнів, ніж в світлі Єр. 16:16 або ранньохристиянської традиції.


2. День в Капернаумі, багатий на події (1:21-45)


2.1) Навчання і оздоровлення в Капернаумі (1:21-28)


Питання 9


Уривку стосується (вибирай більше, ніж одну відповідь):


а. В суботу служба в синагозі включала молитви, читання Писання і повчання. Кожний, достатньо навчений, міг бути запрошений повчати. В часи Ісуса не потрібно було рабинських «свячень».

б. В Євангелії книжники є тлумачами і вчителями старозавітного закону, не просто секретарі. Їхній спосіб навчання включав звернення до Писання і до слів і вчинків юдейських вчителів. Спосіб навчання Ісуса був, вірогідно, безпосереднім і впевненим у своєму значенні.

в. Поведінка чоловіка була зумовлена зовнішньою силою під керівництвом сатани. Екзорцизми Ісуса були переможними моментами у боротьбі, яка тривала зі Сатаною.

г. Марко поєднав з історією екзорцизму згадування про Ісуса як авторитетного вчителя (10:22,27), таким чином, зображуючи Ісуса сильним у слові і ділі. Факт, що Ісус зцілює лише словом без ритуалу або магічного прояву, підкреслює надприродний характер зцілення. Сила його цілющого слова усилює авторитет його навчання.


2.2) Оздоровлення тещі Петра (1:29-31)


Питання 10


Уривку стосується (вибирай більше, ніж одну відповідь):


а. Історія розповідається просто, з деякими деталями, вказуючи на те, що основою були спогади очевидця.

б. Головна справа, яку Ісус зробив в домі - об’єднав братів Андрія і Симона між собою.

в. Згідно з уривком, Симон був одружений під час свого покликання. 1 Кор. 9:5 може означати, що жінка супроводжувала його в апостольських подорожах.

г. «Заходилась вона їм услуговувати» (1:31). Головна функція цієї деталі – показати раптовість і повноту оздоровлення. Це доказ чудотворного характеру цілющого діяння Ісуса.


2.3) Вечірні оздоровлення (1:32-34)


Питання 11


Уривку стосується (вибирай більше, ніж одну відповідь):


а. «Усе місто зібралося перед дверима» (1:33). Дім Петра і Андрія (див. 1:29) функціонує як центр активності Ісуса. Дві головні категорії людей, яких зцілив Ісус (недужі і біснуваті), вже були представлені на прикладі тещі Петра (1:29-31) і чоловіка в синагозі (1:21-28).

б. Згідно з уривком, ціле місто отримало хрещення в ім’я Трійці і спричинилось до поширення віри в Юдеї і Галилеї.

в. Як і в 1:24 демони пізнають справжню ідентичність Ісуса. Заборону бісам говорити, звичайно, тлумачать як частину так званого месіанського секрету в Марка. В той час як безтілесні опоненти Ісуса знають, хто він є, людям (які представлені учнями) необхідна повніша картина про Ісуса перед тим, як вони пізнають його як помираючого і воскреслого Месію. Увесь зміст Марка показує, що реальне значення месіанства Ісуса стало ясним лише зі смертю і воскресінням. Також в деяких юдейських колах довгоочікуваний Месія з його політичними і військовими функціями міг мати елементи, яких Ісус хотів уникнути, поки повна картина його місії не була з’ясована.


2.4) Тимчасове віддалення Ісуса (1:35-39)


Питання 12


Уривку стосується (вибирай більше, ніж одну відповідь):


а. Оскільки довкола Капернаума нема пустелі, скоріше всього Ісус пішов в самітне місце далеко від інших людей. Найбільш вірогідно, що Симон і інші шукали Ісуса, тому що думали, що Ісус втрачає великі можливості в Капернаумі (1:37).

б. Згідно з текстом Євангелія, Симон і ті, що з ним, намагалися попередити Ісуса проти злих планів старшин Капернаума, які його шукали.

в. «Я на те й прийшов» (1:38). Ісус взявся за свою місію з метою проголошувати Царство Боже (1:14-15). Вислови «проповідував … виганяв бісів» (1:39) підсумовують те, що ми дізнались про Ісуса до цього часу. Тепер його поле діяльності охоплює «всю Галилею».


2.5) Зцілення прокаженого (1:40-45)


Питання 13


Уривку стосується (вибирай декілька відповідей):


а. Проказа в Біблії не була хворобою, яку зараз називаємо проказою. Це був загальний термін для означення будь-якої хвороби шкіри, як псоріаз, фавус або себорейна екзема. Лев. 13 описує різні види захворювань і їхні виявлення священиком.

б. Ісус, будучи також людиною, поступово зростав у силі. Тут він не може оздоровити лише за допомогою слова, а потребує доторкнутись до чоловіка.

в. «Негайно відпустив його» (1:43). Якщо цю фразу розглядати разом з тим, що написано в 1:44, то Ісус відразу відпустив прокаженого, щоби він швидше виконав приписи з книги Лев. 14 для тих, хто одужав від хвороби шкіри.

г. «Нікому не кажи нічого» (1:44). Хоч цей наказ часто розуміють як частину месіанського секрету в Євангелії Марка, його можна пояснити просто як бажання Ісуса, щоби чоловік пішов до священика-інспектора якомога швидше.