ІІ. Об’явлення сили Ісуса в Галилеї (1:16-3:6)


УВАГА! Відповіді досилайте на адрес biblikurs@gmail.com 

3. П’ять конфліктних історій (2:1-3:6)


3.1) Зцілення паралітика і прощення гріхів (2:1-12)


«Син Чоловічий» (2:10) часто використовується в Марка і функціонує в різний спосіб. Тут вживається, імовірно, у значенні земного Ісуса як Божого представника (див. 2:7), а не людства в цілому чи есхатологічної особи.


Увага! Маленькі букви після цифри в позначенні вірша розділяють вірш на декілька частин. Напр., 5а – перша половина вірша, 5б – друга його половина.


Питання 14


Цього уривку стосується (вибери декілька відповідей):


а. Перша конфліктна історія поєднує зцілення (2:1-5а, 10б-12) і суперечку з книжниками (2:5б-10а). Тут мета поєднання (як і в 1:21-28) – показати, що Ісус сильний і в слові, і в ділі. Його сила прощати гріхи підтверджується силою зцілити паралізованого чоловіка. Ранні християни могли користатись цим уривком як доказом їхніх тверджень про прощення гріхів через Ісуса.

б. «Несли його четверо» (2:3). Оскільки паралітик не міг ходити, він потребував допомоги, щоби потрапити до Ісуса. Фактично, «їхня віра» (2:5) означає, що четверо людей проявили ініціативу.

в. Розслаблений відразу іде до дому, показуючи тим самим віддалення від Бога, який його врятував через Ісуса.

г. Згідно з деякими старозавітними уривками (Вих. 34:6-7; Іс. 43:25; 44:22), Бог є тим, хто пробачає гріхи. Відповідно до міркувань книжників (вони не говорять це відкрито – див. 2:6-8), твердження Ісуса про прощення гріхів є богохульством. Насправді, це приховано стверджує його божественну владу.


3.2) Покликання Леві (2:13-17)


3.2.1) Покликання митника до учнівства (2:13-14)


Питання 15


До якого моря вийшов Ісус (вибирай одну відповідь):


а. Червоне море

б. Мертве море

в. Генезаретське озеро

г. Середземне море

д. Чорне море

е. Узбережжя Атлантичного океану


Питання 16


Основуючись на тексті, вкажіть, що об’єднує покликання Леві і двох пар братів-апостолів (вкажіть декілька правильних відповідей):


а. Люди, яких покликано, були високоосвічені і шановані

б. Місце покликання

в. В Галилейському морі було багато човнів

г. Використання слів «проходити повз/біля» (paragon) і «іти (вслід) за» (akolouthei)

д. Кожний учень отримав владу навчати


Питання 17


Леві нема в списку 12 апостолів (Мр. 3:16-19). В Євангелії від Матея податківець, якого покликав Ісус, називається Матей. Який може бути один з варіантів пояснення покликання Леві як учня (вибирай одну відповідь)?


а. Це одна особа, оскільки Леві – єврейське ім’я, а Матей – грецьке (подібно Симон і Петро).

б. Було 13 апостолів, одного не вписали, бо було лише 12 поколінь Ізраїля, тому одного апостола не мало бути в списку.

в. Такого апостола взагалі не було


3.2.2) Суперечка, яка пояснює, як Ісус дозволяв митникам слідувати за ним (2:15-17)


Питання 18


Чий дім, згідно тексту Марка, найбільш вірогідно, мається на увазі (вибирай одну відповідь)?


а. Леві

б. Петра

в. Якова і Івана

г. Дім Ісуса в Назареті

д. Одного з митарів

е. Дім, який був найближче


Питання 19


Грішники, з якими їв Ісус – це люди, які (вибирай одну відповідь):


а. Не сповідались раз на рік у Великодній період

б. Великі злочинці

в. Друзі митарів, замішані у фінансових махінаціях під час зібрання податків митарями

г. Люди, обов’язки або спосіб життя яких заважав їм виконувати в повноті Юдейський закон

д. Бунтарі, які виступали проти Римської окупації і робили заворушення в народі

е. Ті, хто зовсім не відповідав ніяким моральним нормам


Питання 20


Трапеза Ісуса з учнями, грішниками і митарями (вибирай одну відповідь):


а. є втіленням в життя його проповіді про те, що слід приготуватись до приходу Царства Божого

б. є ознакою Божества Ісуса

в. вказувала на те, що учні готували благодійні трапези

г. вказувала на те, що апостоли мали завдання піклуватися голодними

д. вказувала на те, Ісус мав намір оздоровити хворих в цьому домі

е. вказувала на те, що ці люди шукали лише матеріальної поживи


3.3) Питання про піст (2:18-22)


Питання 21


Цього уривку стосується (вибери декілька відповідей):


а. «Доки жених з ними» (2:19). Причина, по якій учні Ісуса не постять, - це унікальний характер часу його земного служіння. Слова «настане час, коли в них візьмуть жениха» (2:20) – це перший натяк, тонко прихована алегорія смерті Ісуса.

б. Суперечка обертається довкола недотримання посту в середу і суботу на честь Матері Божої, до якого були зобов’язані всі побожні євреї згідно з законом Мойсея.

в. Яким би не був оригінальний контекст висловів про тканину і вино (2:21-22), так виглядає, що тут вони протиставляють нові і старі форми релігійних практик. Основною темою уривку є не стільки релігійні практики, як Ісус месіанський жених. Його публічне служіння – це особливий час, коли старі форми релігійних практик були недоречні.


Питання 22


Імовірно, застосування назви «жених» до Ісуса (вибирай одну відповідь):


а. мало месіанський підтекст під впливом старозавітного зображення Бога як чоловіка і Ізраїлю як дружини

б. є через те, що Ісус міцно піклувався про людей, подібно як наречений про молоду

в. є через те, що Ісус був на весіллі в Кані Галилейській і зробив там чудо

г. є щоби пояснити істину про піст, бо на весіллі не постять

д. є щоби підкреслити вічну молодість Ісуса


3.4) Праця в суботу (2:23-28)


Питання 23


Цього уривку стосується (вибери декілька відповідей):


а. Фарисеї протестують проти того, що вони тлумачать, як порушення учнями закону про роботу в суботу. Відповідь Ісуса складається зі старозавітної аналогії і прямих тверджень про суботу. Уривок міг служити обороною вільного ставлення ранньої церкви до зберігання суботи в їхніх дебатах з ретельнішими щодо цього юдеями-фарисеями.

б. Різні закони часто мають винятки. Але сьомий день при створенні світу, коли Бог відпочив, був оголошений вільним від праці, і є настільки зобов’язуючий, що не має винятків і не може бути порушений ніякими силами ні при яких обставинах.

в. Зіставлення висловів про «людину» і про «Сина Чоловічого» в 2:27-28 надає уривку христологічної кульмінації (тт. що тут ідеться про Христа, Месію) і основує християнську суботню практику на владі Ісуса.

г. «Суботу установлено для людини, а не людину для суботи» (2:27). Результат цього надзвичайно радикального вислову - збереження суботи підпорядковувалось людським потребам (див. 1:21-28; 3:1-6). «Син Чоловічий – Владика над суботою» (2:28). Радикальний зміст слів в 2:27 пом’якшується натяком, що «чоловік», для якого було установлено суботу, був Сином Чоловічим, яким в Марка є Ісус.