Пресвяте Серце Ісуса в духовності редемптористів
«Навчіться від мене, бо я лагідний
і сумирний серцем» (Мт. 11, 29)Культ Ісусового Серця походить з часів середньовіччя. В ті часи багато святих, як і монастирів, в Серці Ісуса Христа знайшли для себе джерело особливої радості і освячення. Серед найбільш відомих почитателів Серця Ісуса, слід згадати: св. Мехтильду (1241-1298), Гертруда (1250-1303), св. Маргарита з Кортони (1252-1297).
Починаючи з XVII ст., завдяки святому єзуїту Клавдію Коломб’єру і св. Маргариті Марії Алякок (1647-1690) культ почитання Христового Серця розвинувся і набув всецерковного характеру.
В редемптористичній духовності вже від початків заснування Згромадження Найсвятішого Ізбавителя в особі Христа Відкупителя, в Його Божому Серці, вбачали взір до наслідування.
Наприклад, італійська містичка, засновниця контемплятивних редемптористок, Мати Марія Челеста Кростароза, говорить не тільки про Серце Ісуса, але про Христа як Серце Отця. Цю правду об’явив їй сам Ісус. Серце Ісуса Мати Челеста називає гарним мешканням любові. Мешкати в Серці Ісуса означає жити в любові; або як каже Марія Челеста: «Той хто живе в Серці Ісуса, любить Серцем Ісуса».
Що означає Серце Ісуса?
Це означає в центрі життя поставити любов. Така є редемптористична духовність.
Отже, в центрі є любов, пам'ять про неї, пригадування любові, а понад усе життя нею.
В книзі отця Стефана Решетила «Припадімо до Серця Ісуса», знаходимо ось таке пояснення цього культу: «Здорове ставлення до освячення і вдосконалення людини не може нехтувати тією допомогою, яку дає їй культ Христового Серця. Як Ісус об'явив колись Своє Найсвятіше Серце св. Марії Маргариті Алякок, то, вказуючи на нього, сказав: "Ось Серце, яка так сильно полюбило людей".
У своїх численних працях святий Альфонс Лігуорі передусім наголошував на любові Бога. Альфонс, якого називають другим Франциском Асизьким в часи коли Бога уявляли як недосяжного Абсолюта, строгого суддю, виступає як реформатор церковного життя. Святий не вносить чогось нового, а тільки відновлює образ Ісуса – Доброго Пастиря. Запалений Божою Любов’ю, з натхнення Святого Духа засновує в 1732 році Згромадження місіонерів, завданням яких є проповідувати Божу Любов.
В одному із листів до співбратів Альфонс пише: «Наймиліші браття в Ісусі Христі, головна річ, яку вам поручаю, це любов до Господа Ісуса. В найвижчім ступені є ми зобов’язані Його любити. Власне з цією ціллю вибрав нас від віків і покликав до того Згромадження, щоби ми самі Його любили і інших до любові Його провадили» (
«Про любов Ісуса Христа, про нещастя втрати покликання» 29.07.1774)
Запалені прикладом засновника редемптористи до сьогодні і до кінця світу будуть проповідувати Божу Любов, Велике Відкуплення.
В 1758 році Альфонс написав невелику книжечку під назвою «Дев’ятниця до Найсвятішого Серця Ісуса», в якій заохочує усіх до любові Його Серця : «Побожність понад всіляку побожність є любити Ісуса Христа, часто думати про любов, якою до нас живе люблячий нас Відкупитель».
Ще більше, святий Альфонс прагнув, щоб «любов до Ісуса Христа була єдиною християнською побожністю, єдиним предметом і увагою сповідників і проповідників… любов до Ісуса є золотим ланцюжком, який з’єднює і в’яже людину з Богом».
Засновник редемптористів був переконаний що хто любить Ісуса Христа: «той є послушний, задоволений зі всього і завжди зберігає спокій серця». Вся наша досконалість, писав Альфонс, полягає не в умертвіннях, довгих молитвах і постах, обітницях, а на любові Ісуса Христа всім серцем.
Отже, як бачимо Серце Ісуса є вмістилищем Божества, символом любові, але рівно ж є символом усіх його чеснот. Любов Ісусового Серця найбільше об’явилася в установленню Пресвятої Тайни Євхаристії. Ми покликані наслідувати чесноти Христового Серця, зокрема Його чистоту, покору, послух, лагідність, великодушність, ревність про спасення душ, доброту й ніжну любов, тощо. Ми, редемптористи, маємо в Правилах, обов’язок наслідувати Христа Відкупителя через вправляння у дванадцяти щомісячних чеснотах, серед яких є вище згадані.
Закінчимо цю статтю уривком з праці «Розмови душі з Ісусом» Марії Челести Кростарози: «Запрошую тебе в особливій спосіб до мого Серця, де з любов’ю на тебе чекаю. Прагну, щоб любила всіх такою самою любов’ю, якою Я їх люблю, з усього серця. І так як Я думав про них більше ніж про себе, коли був у світі, так і ти не думай більше про себе, але про спасіння тих душ, які Я так дуже люблю».
Солодке Серце Ісуса, справ, щоб ми Тебе щораз більше любили і розуміли Твою Любов!бр. Назарій Ланько у Христі Відкупителі