Пресвятої Трійці


Мт. 18, 10-20.

Сьогодні святкуємо другий день Зелених свят, який називають святом Святого Духа чи Пресвятої Трійці.

Зіслання Святого Духа Отці Церкви називають днем народження Церкви – початком її самостійного існування, офіційної, прилюдної діяльності, коли апостоли, зміцнені силою Святого Духа, звільнилися від всякого людського страху і почали сміливо і відкрито проповідувати Євангеліє, науку Ісуса Христа, словом і ділом свідчити свою віру і любов у Христа, нести людям новий образ Бога, Бога, котрий є близький до людини.

Зіслання Святого Духа відкрило людству Бога у новій повноті. Людству відкрилася велика таємниця єдності Пресвятої Трійці. Євангеліє свята своїм змістом відкриває нам цей новий образ Бога, як спільноти, де панує досконала єдність, де любов об’єднує три особи в одну спільноту – одного Бога. Ця досконала любов Отця і Сина проявляється в особі Святого Духа, якого Отці Церкви називають уособленою любов’ю Отця і Сина. Отець настільки любить Сина, а Син Отця, що їх взаємна любов зродила третю Божу особу – Святого Духа.

Святий Августин сказав, що пресвята Трійця перебуває у постійній взаємній любові. Оскільки „Бог є Любов” (1 Ів. 4, 8), то Любов є основою взаємного існування Пресвятої Трійці. Самолюбство - любов, що обернена до самого себе – не є правдивою любов’ю. Правдива Любов – це дар та взаємний обмін і потребує іншої рівноцінної особи. Оскільки „Бог є Любов” (1 Ів. 4, 8), тому неможливо, щоби Божа особа була одна, тобто така, що любить Саму Себе. Повнота любові проявляється у єдності Трьох Божих Осіб.

Тому зіслання Святого Духа можна назвати новим об’явленням Бога в особі Святого Духа. Своїм приходом Святий Дух об’являє правду про Бога не лише для самої правди, але ця правда знайде своє застосування у житті, коли Святий Дух через апостолів буде навертати людей до правдивої віри, зближати їх Своєю любов’ю через Христа до Бога Отця, об’єднувати в одну спільноту дітей Божих. І ця єдність християн довкола Христа під дією Святого Духа буде знаком християнського образу Бога, єдності у любові Отця, Сина і Святого Духа.

Цю рису єдності осіб Трійці, природи Бога, Ісус представляє в постаті доброго пастиря, котрий старається зібрати і об’єднати біля себе всіх людей, спасти всіх, навіть найбільших грішників, які не люблять Його і не вірують у Нього.

Євангеліє свята, відкриваючи нам природу Бога розповіддю про доброго пастиря, цим вказує нам на основне завдання Церкви: спасіння кожної людини через взаємне прощення, примирення, взаємну єдність завдяки Христовій любові, єдність з Богом, як сказав Христос у сьогоднішньому Євангелії: „Де двоє або троє зібрані в моє ім’я, там я серед них” (Мт. 18, 20).

І так, як Богові, цьому доброму пастирю і люблячому батькові не байдужа доля кожної людини, так і ми, його духовні діти, за прикладом Христа не можемо бути байдужі до спасіння, до долі наших ближніх, наших братів і сестер у Христі, дітей нашого Небесного Отця.

Щоб ця праця була плідною, апостол Павло у сьогоднішньому посланні звертається до нас словами: „Не впивайтеся вином, що доводить до розпусти, а сповнюйтеся Духом” (Еф. 5, 18). Закликає нас уникати всякого гріха і наповнюватися дарами Святого Духа, духом любові, яка об’єднує людей в одну спільноту, дбає про спільне добро і спасіння.

Ми дуже часто відчуваємо у житті потребу єдності і сили творити єдність в особистому житті, в наших сім’ях, родинах.

Просімо сьогодні Святого Духа, щоб духовно зміцнював нас, щедро наповнював своїми дарами, допомагав здобувати цю єдність в нас самих, єдність наших думок, бажань і вчинків, єдність в наших сім’ях і родинах, щоб таким чином здійснилися слова Христа: „У людей це неможливо. Богові - все можливо” (Мт. 19, 26). Те, що не можемо зробити власними людськими силами, довершить в нас Святий Дух своєю любов’ю.

Хай ця внутрішня особиста і спільна єдність буде для нас християн джерелом справжнього Божого миру, радості і щастя, яке приносить нам Святий Дух.

о. Михайло Чижович, редемпторист