Мт. 3, 13-17.
Ісус прибув із Галилеї на Йордан до Івана, щоб христитися від нього.
Сьогоднішній празник Богоявлення пригадує намм про ще один важливий Божий крок в історії спасіння. Кожне свято в церковному році, це не лише спогад історичної події з життя Ісуса Христа, Богородиці, чи святих. Спогад цих подій має стати для нас джерелом Божих дарів, наголою наповнитись духовним добром, зачерпнути Божої мудрості, сили, душевної радості на подальше життя. На це вазує важливий момент у хрещенні Ісуса: коли Він вийшов з води, Дух Святий у вигляді голуба зійшов на нього і з неба пролунав голос Небесного Отця: „Це Син мій любий, якого я вподобав” (Мт. 3, 17).
Щоб сьогоднішнє свято збагатило нас духовно і наповнило душу радістю, яка випливає не лише від урочистого освячення води, а від самого торжества, від зустрічі з Христом, роздумаймо над духовним змістом цього свята. Для цього звернімо увагу на назви сьогоднішнього свята. Воно має кілька традиційних назв: Богоявлення, Йордан, Хрищення Ісуса, Просвіщення. Ми затримаємося на назві Хрищення.
Слово хрищення у перекладі з грецької мови означає занурення, тобто входження у тісний контакт з певною дійсністю, особою. Хрещення Ісуса стало ще одним кроком, проявом любові Бога до людини і нагодою для людини наблизитися до Бога. Вода у Святому Письмі символізує людське життя. Прийнявши хрещення з рук Івана Христителя, Ісус занурився, ще тісніше ввійшов у людське життя. Він взяв на себе відповідальність за наші гріхи і виявив готовність ділити з нами всі моменти нашого життя: приємні і сумні, радіти і терпіти разом з нами.
Своїм хрищенням Ісус запрошує нас зануритися, ввійти у Божий світ, нові, глибші відносини з Богом рівнем свого духовного життя. У цьому можуть допомогти нам три важливі середники: слова Христової науки, молитва і Святі Тайни. Слово Боже об’являє нам правду про Бога і наставляє нас на добру дорогу до Нього. Молитва допомагає розпізнавати Божу присутність у житті, просвітлює нас світлом віри, приносить нам поради для доброго духовного життя. Святі тайни зміцнюють наші духовні і людські сила, додають нам мужності і відваги, впевненості у подоланні різних перешкод у дорозі до Бога: гріхів, спокус, власних недосконалостей. Тоді Бог об’являється, дає пізнати себе у дарах, а людина, просвітлена духовним світлом, розпізнає дію його ласки, Божу присутність у своєму житті.
Коли духовне життя християнина стає щораз тіснішим єднанням з Христом, тоді ми не самі у житті, а Ісус ділить і переживає все разом з нами. Щоб отримати Божу поміч у цій духовній боротьбі, у житті, треба твердо вірити, що Христос є зі мною.
Ще одним важливим елементом хрищення є те, що ця Тайна найперше очищує душу людини з первородного гріха, а вже тоді відкриває нам дорогу до Бога, до єднання з Ним. Подібно ревне духовне життя християнина, дбання про належний стан своєї душі має сприяти глибшому духовному очищенню з гріхів і недосконалостей, щоб могти краще розпізнавати Божу присутність у своєму житті і відчувати дію Божої ласки і любові на собі.
Під час хрищення Ісуса Небесний Отець черговий раз об’явив свою любов до нас, і цим знаком звертає наші серця до Себе, як до джерела всякого добра і мети нашого життя. Про це дуже гарно висловився блаженний Августин: „Для Себе створив Ти нас, Господи, і неспокійне наше серце, поки воно не спочине в Тобі”. Через Ісуса Христа Бог в особливий спосіб дарує нам свою любов, а в особі свого Сина дарує нам себе самого. Хрищення Ісуса запрошує нас вчинити наше життя даром любові для Бога. Тоді Бог щедро винагородить таку жертву і ми зможемо отримати повноту Божого благословення і щастя на землі і у вічності.
Свято Хрещення Господнього хай буде для нас черговим Божим запрошенням до глибшого духовного життя – зближення до Бога, пізнання величі його любові, як навчає апостол Іван: „Ми пізнали і увірували в ту любов, яку Бог до нас має. Бог є любов, і хто перебуває в любові, той перебуває в Бозі, і Бог перебуває в ньому” (1 Ів. 4, 16). Хто відважиться ближче наблизитися духовно до Бога духом віри і надії, любові і довір’я, той зможе відчути у своєму житті щедрі плоди Христової любові і благословення: справжнього щастя, глибокого душевного миру і невичерпної радості. Амінь.
о. Михайло Чижович, редемпторист