Різдво Пресвятої Богородиці


Наша Церква в Утрені свята Народження Божої Матері співає отак: "Маріє, пречиста Богоро­дице, чиста Діво, спаси від всяких бід своє стадо, щоб ми прославляли й величали тебе, надіє всіх християн".


Церква загально відмовляється святкувати народжен­ня навіть найбільших свя­тих, бо вони у хвилині на­родження є забруджені первородним гріхом. Єди­ний виняток становить Христовий предтеча Йоан, який, за навчанням святих Отців Церкви, був звільне­ний від первородного гріха ради заступництва Божої Матері, що відвідала його матір Єлизавету, поки Йоан ще не народився (Лк. 1, 41). Робить Церква так тому, що ніхто не знає, що буде з новонародженої дитини, поки вона не підросте і влас­ним життям не докаже, чого вона вартує в Божих очах.


З Пречистою Дівою Марією було зовсім інакше, во­на прийшла на світ цілком непорочна, тому що була звільнена від первородного гріха у хвилині зачаття че­рез те, що Бог вибрав її на Матір Свого Сина Ісуса.


Східній літургійний рік починається у вересні, і тому Церква установила це свято на вересень, щоб підкреслити, що Марія це початок Нового Завіту, бо вона породила Христа, основника Нового Завіту. Це дуже давнє свято, бо вже св. Йоан Золотоустий (†407) згадує про нього. У VII столітті по Христі воно було вже поширене як у Східній, так і в Західній Церкві.


Народження подало Марію землі, а Успіння небу. Як ангели святкували її появу в небі, так ми повинні величати її прихід на землю, бо вона "рання зірниця, яка звістила нам появу Христа і дійсно подала його люд­ству у дні Різдва Христового. Наша Церква співає: "Бо­городице Діво, твоє народження звеселило всю вселенну" (Тропар народження Божої Матері).


Народження Марії це джерело радості для світу


Звіщаючи народження Йоана Хрестителя Захарії, його батькові, ангел заявив: "Багато хто буде радіти, що він народився" (Лк. 1, 14), бо він мав приготовляти людство до прийняття Спасителя. Якщо людство мало тішитися, що народився Предтеча Христа, то наскільки більше треба тішитися, що прийшла на світ Його Мати Марія.


Треба тішитися, бо Марія прийшла на світ ясною і блискучою в душі, немов рання зоря, що очаровує гля­дачів своїм чарівним блиском. Вона була не тільки вільна від бруду первородного гріха, але й наповнена Божою ласкою, тому вже від хвилини народження її душа перевищала красу навіть найвищих ангелів у небі, бо ніхто не був такий багатий на ласку, як Марія.


Поява Марії в домі Єлизавети і Захарії це щаслива но­винка для людства, бо вона дала йому запевнення, що незабаром з’явиться обіцяний Месія, на якого грішне лю­дство чекало від хвилини вигнання Адама з раю. Хоч батьки Марії не знали про її славну майбутність і роль у Відкупленні та Спасінні світу, все таки вони тішилися, бо вона прийшла на світ у старості їхній як відповідь Господа на їхні молитви і благання, оскільки передання подає, що Маріїна мати Анна була неплідною.


Світ не знав про Марію


Хоч Марія це по Христі найбільша добродійка люд­ства, світ зовсім не знав про її народження, бо вона по­ходила не з царської, але з бідної родини. Її народження пройшло незауважене великими цього світу. Хіба й сьо­годні не брак таких, що не розуміють значення Маріїного народження і не тішаться ним?


Хоч світ, зайнятий своїми справами, розкошами, вій­нами і бізнесами, не звертає уваги на значення Маріїного народження, та все таки добрі християни тішаться ни­м і щиро дякують Богові за такий великий дар, яким була й є Марія для цілого людства. Вона започаткувала нову добу в історії людства. Вона разом із Христом на­правила кривду, що Адам і Єва вчинили йому в раю, пе­реступаючи Божий закон. Вона разом із Христом пожерт­вувалася за наше спасіння на Голгофі. Хіба нема чим ті­шитися, коли подумаємо, що Марія це великодушна доб­родійка всього людства, приклад для всіх, як треба слу­жити Богові і прямувати до вічного щастя в небі?


Отож тішмося народженням Марії, ґратулюймо їй і ста­раймося плекати в собі правдиву набожність до неї, і ця набожність головно лежить у наслідуванні її чеснот, любові до Бога і ближнього, яких так сильно бракує світові.


"Голос Спасителя", вересень 1970 р.