Церква загально відмовляється святкувати народження навіть найбільших святих, бо вони у хвилині народження є забруджені первородним гріхом. Єдиний виняток становить Христовий предтеча Йоан, який, за навчанням святих Отців Церкви, був звільнений від первородного гріха ради заступництва Божої Матері, що відвідала його матір Єлизавету, поки Йоан ще не народився (Лк. 1, 41). Робить Церква так тому, що ніхто не знає, що буде з новонародженої дитини, поки вона не підросте і власним життям не докаже, чого вона вартує в Божих очах.
З Пречистою Дівою Марією було зовсім інакше, вона прийшла на світ цілком непорочна, тому що була звільнена від первородного гріха у хвилині зачаття через те, що Бог вибрав її на Матір Свого Сина Ісуса.
Східній літургійний рік починається у вересні, і тому Церква установила це свято на вересень, щоб підкреслити, що Марія це початок Нового Завіту, бо вона породила Христа, основника Нового Завіту. Це дуже давнє свято, бо вже св. Йоан Золотоустий (†407) згадує про нього. У VII столітті по Христі воно було вже поширене як у Східній, так і в Західній Церкві.
Народження подало Марію землі, а Успіння небу. Як ангели святкували її появу в небі, так ми повинні величати її прихід на землю, бо вона "рання зірниця, яка звістила нам появу Христа і дійсно подала його людству у дні Різдва Христового. Наша Церква співає: "Богородице Діво, твоє народження звеселило всю вселенну" (Тропар народження Божої Матері).
Народження Марії це джерело радості для світу
Звіщаючи народження Йоана Хрестителя Захарії, його батькові, ангел заявив: "Багато хто буде радіти, що він народився" (Лк. 1, 14), бо він мав приготовляти людство до прийняття Спасителя. Якщо людство мало тішитися, що народився Предтеча Христа, то наскільки більше треба тішитися, що прийшла на світ Його Мати Марія.
Треба тішитися, бо Марія прийшла на світ ясною і блискучою в душі, немов рання зоря, що очаровує глядачів своїм чарівним блиском. Вона була не тільки вільна від бруду первородного гріха, але й наповнена Божою ласкою, тому вже від хвилини народження її душа перевищала красу навіть найвищих ангелів у небі, бо ніхто не був такий багатий на ласку, як Марія.
Поява Марії в домі Єлизавети і Захарії це щаслива новинка для людства, бо вона дала йому запевнення, що незабаром з’явиться обіцяний Месія, на якого грішне людство чекало від хвилини вигнання Адама з раю. Хоч батьки Марії не знали про її славну майбутність і роль у Відкупленні та Спасінні світу, все таки вони тішилися, бо вона прийшла на світ у старості їхній як відповідь Господа на їхні молитви і благання, оскільки передання подає, що Маріїна мати Анна була неплідною.
Хоч Марія це по Христі найбільша добродійка людства, світ зовсім не знав про її народження, бо вона походила не з царської, але з бідної родини. Її народження пройшло незауважене великими цього світу. Хіба й сьогодні не брак таких, що не розуміють значення Маріїного народження і не тішаться ним?
Хоч світ, зайнятий своїми справами, розкошами, війнами і бізнесами, не звертає уваги на значення Маріїного народження, та все таки добрі християни тішаться ним і щиро дякують Богові за такий великий дар, яким була й є Марія для цілого людства. Вона започаткувала нову добу в історії людства. Вона разом із Христом направила кривду, що Адам і Єва вчинили йому в раю, переступаючи Божий закон. Вона разом із Христом пожертвувалася за наше спасіння на Голгофі. Хіба нема чим тішитися, коли подумаємо, що Марія це великодушна добродійка всього людства, приклад для всіх, як треба служити Богові і прямувати до вічного щастя в небі?
Отож тішмося народженням Марії, ґратулюймо їй і стараймося плекати в собі правдиву набожність до неї, і ця набожність головно лежить у наслідуванні її чеснот, любові до Бога і ближнього, яких так сильно бракує світові.
"Голос Спасителя", вересень 1970 р.